PENGENALAN
Sebagaimana
biasa, ramai dalam kalangan masyarakat yang menetap di Bandar hanya akan balik
ke kampung bagi menyambut sesuatu perayaan yang penting seperti Hari Raya, Hari
Deepavali, Chinese New Year, Hari Gawai dan sebagainya. Tujuan utama mereka
balik hanya untuk menemui keluaraga iaitu ibu, bapa, datuk, nenek,
adik-beradik, saudara-mara, sahabat handai dan sebagainya yang tinggal di
kampung. Namun, pertemuan tersebut hanya berlaku lebih kurang sekali sahaja
dalam setahun itupun kadang-kadang yang balik dalam keadaan tergopoh-gapah atau
saat-saat kecemasan sahaja. Dalam kepesatan dan pembangunan Negara pada hari
ini, definisi balik kampung sudah banyak berubah. Balik kampung tidak
semestinya lagi member gambaran mengenai pergerakan atau perjalanan seseorang
dari Bandar tempat mencari rezeki pulang ke kampung asal mereka. Istilah balik
kampung dalam konteks hari raya atau hari kebesaran ialah pulang ke tempat
ramai saudara mara berhimpun, tidak kira lah sama ia pihak suami atau isteri.
Contohnya, jika sepasang suami isteri terus kekal di tempat mereka menetap
sehingga berpencen dan terus tinggal Kuala Lumpur, kampung bagi anak-anak
mereka adalah Kuala Lumpur. Ada orang yang pulang dari sebuah kampung lain di
mana mereka meneruskan hidup bersama suami atau isteri, ke kampung tempat
mereka dilahir dan dibesarkan. Begitu
juga, umpamanya, seorang guru yang mengajar di sebuah kampung di pedalaman
Sabah atau Sarawak pulang ke rumah keluarganya di sebuah taman perumahan di
Johor Bahru. Atau, ada juga yang pulang dari sebuah cawangan universiti di
Perlis kerana meneruskan pelajarannya, pulang ke sebuah kampung di Tawau,
Sabah.
Kini,
warisann budaya tradisional menghadapi ancaman kepupusan. Budaya tradisional
ini mencakupi amalan dan cara hidup pelbagai kaum di Negara ini. Hal ini
termasuklah pakaian, makanan, adat resam, seni dan banyak lagi. Tamadun sesuatu
bangsa dapat dilihat daripada warisan seni budaya yang terdapat dalamnya. Jadi,
warisan budaya ini seharusnya dikekalkan kerana mempunyai identiti tersendiri.
Salah satu tarikan pelancong ialah budaya sesebuah tempat atau Negara tersebut.
Sebenarnya, keindahan pantai, lanskap dan hutan Malaysia juga dapat ditemukan
di kebanyakkan tempat misalnya, di Indonesia dan di Negara Thailand. Namun,
yang uniknya Negara kita, yang tidak ada pada orang lain ialah budaya
tradisional kita, sebagai contoh persembahan teater tradisional seperti
bangsawan dan makyung dan tarian seperti kuda kepang dan tarian ngajat serta
pelbagai perayaan dari pelbagai masyarakat
majmuk yang ada di Malaysia seperi perayaan Hari Raya, Chinese New Year,
Deepavali, Hari Gawai Dayak dan sebagainya. Justeru, budaya perlu dikekalkan
demi kesinambungan tamadun Negara.
Rumah panjang kami (ruai kami) Bersama keluarga ketika perayaan HARI GAWAI 2011..hehe...family bahagia...ada mak, abah, kakak,abang,kakak ipar,adik, n anak buah..huhu..rindu2
LATAR BELAKANG KAJIAN
Negeri
Sarawak dikenali dengan gelaran Bumi Kenyalang yang merupakan salah satu
daripada 14 buah negeri termasuk wilayah persekutuan yang membentuk Persekutuan
Malaysia. Sarawak merupakan negeri yang terbesar di Malaysia. Sarawak terdiri
daripada pelbagai kaum. Antaranya ialah Iban, Bidayuh, Melayu, Cina, Melanau,
Kayan, Kedayan, Penan, orang Ulu dan beberapa lagi suku kaum minoriti.
Walau
pesat mana sekalipun sesebuah Negara itu, sesebuah tempat, sesebuah kawasan
namun setiap orang pasti ada merasakan kehidupan di kampung sama ada asal
seseorang itu memang dari kampung atau pergi ke tempat seperti ini untuk
membuat kajian, lawatan mahupun ada aktiviti-aktiviti. Apa yang pasti, setiap
orang pasti akan mengambil peluang untuk merasai suasana tinggal di kampung.
Kadangkala, semua orang tahu bahawa kawasan kampung memang banyak menjadi
tumpuan pelancong kerana banyak keunikan dan keindahan yang masih dikekalkan di
kampung jika hendak dibandingkan dengan kehidupan masyarakat Bandar yang
sentiasa sibuk dengan hiruk-pikuk manusia ke sana sini tanpa mengira siang dan
malam. Memang tidak hairanlah jika balik ke kampung dianggap sebagai satu
fenomena oleh masyarakat yang dikira sebagai kebiasaan masyarakat melakukannya
terutama ketika masa cuti mahupun perayaan-perayaan yang penting yang hendak
diraikan di kampung.
Oleh hal yang demikian, penulis akan
membuat kajian di kampung penulis sendiri yang terletak di Sarawak. Kampung
penulis diberi nama sebagai Kampung Mengiling yang dijaga oleh ketua kampung
kami iaitu Intang anak Kulak. Ianya terletak di pekan Lubok Antu, bahagian Sri
Aman Sarawak. Kampung penulis lebih terkenal disebut sebagai rumah panjang
kerana rumah tersebut dihuni oleh ramai penduduk dan mempunyai bilik
masing-masing. Rumah panjang kami berusia lebih kurang 30 tahun selepas
penduduk di kampung kami berpindah dari rumah panjang yang lama dan berpindah
ke rumah yang penulis huni sampai sekarang. Apa yang akan dikongsikan penulis
dalam tugasan ini adalah mengenai pelbagai perkara atau aktiviti menarik yang
terdapat di kampung penulis di samping mengkaji sebab-sebab kampung tersebut
sentiasa menjadi kunjungan tidak kira pelancong asing mahupun pelancong dalam
Negara dan orang ramai yang terdapat di Malaysia ini
DEFINISI PELANCONGAN
Apa
itu perlancongan? Pelancongan mempunyai pelbagai maksud mengikut perspektif dan
pandangan pihak-pihak yang terlibat sama ada secara langsung ataupun tidak
langsung dengan industri pelancongan.
Perkataan “tourism” datang daripada perkataan Latin iaitu “tornare” dan juga
Greek iaitu “tornos” yang bermaksud pergerakan yang dilakukan dalam satu
bulatan. Pada awalnya, Jafari (1997) mendefinisikan pelancongan sebagai “suatu
kajian yang bertentangan dengan habitat semula jadi mereka serta penglibatan
industry yang bertindak balas pada keperluan mereka, dan juga kesan ke atas
diri mereka dan industry itu daripada sudut sosiobudaya, ekonomi dan
persekitaran. Menurut Leiper (1981) pula, menjelaskan pelancongan sebagai “suatu
sistem terbuka yang mempunyai hubungan dengan persekitaran yang luas, elemen
manusia iaitu pelancongan, elemen kawasan iaitu kawasan asal, kawasan
persinggahan dan kawasan destinasi yang terpilih, elemen ekonomi iaitu industry
pelancongan dan elemen dinamik iaitu terdiri daripada individu yang mengembara
bagi tujuan berehat jauh dari tempat asal mereka selama lebih kurang satu hari.
Walaupun definisi ini agak mendalam, tetapi sekurang-kurangnya ia memberi
pengertian yang jelas berkenaan pelancongan dan elemen-elemen yang terlibat
dalam industry pelancongan secara khususnya.
HASIL KAJIAN
Seperti
yang telah dijelaskan dalam bahagian pengenalan, penulis mengkaji kajian di
kaapung penulis sendiri berkaitan dengan pelbagai keunikan dan kepelbagaian
factor seni dan budaya tradisonal yang terdapat di kampung penulis menjadi
tarikan kepada masyarakat untuk datang ke kawasan kampung demi untuk
menghayati, melihat, merasai sendiri suasana kampung yang penuh dengan
nilai-nilai tradisonal. Tradisional yang berasal daripada perkataan latin
“tradition” bermakna menyerahkan, menyampaikan, melangsungkan, mewarisi atau
mewariskan dalam erti sesuatu yang diperturunkan atau dilanjutkan dalam
struktur keturunan, kelompok dan juga kepercayaan sesuatu masyarakat. Tradisional lebih berbentuk
budaya, adat, pemikiran atau juga dari segi kebendaan dalam kehidupan sesuatu
masyarakat yang diteruskan oleh generasi kemudian. Tradisional terdahulu yang
diperturunkan pada generasi terkemudian dalam kegiatan harian yang ditampilkan
melalui corak atau rentak kehidupan dan biasanya tanpa perlu nota atau catitan
kecuali bila kita memperkatakan tradisional yang berhubung dengan keagamaan.
Kerana tradisional yang berasaskan cara hidup melalui keagamaan, biasanya
diperturunkan beralaskan catitan, nota atau dipanggil kitab-kitab.
Antara sumber tradisonal yang akan dijelaskan oleh
penulis dalam kajian ini adalah hasil-hasil kraftangan daripada daun mengkuang,
buluh, pandan dan sebagainya yang dihasilkan dalam pelbagai bentuk, saiz dan
rupa yang mampu menarik minat pelancong asing, masyarakat Malaysia serta penduduk-penduduk
kampung sendiri. Selain itu, kajian penulis juga melibatkan aspek tarian
masyarakat Iban yang sentiasa dipersembahkan kepada para pelancong dalam dan
luar Negara seperti tarian ngajat yang menggunakan pelbagai alat muzik yang
menghasilkan rentak muzik yang sangat mengasyikkan. Kajian penulis yang ketiga
akan menyentuh berkenaan makanan tradisi masyarakat Iban yang mampu menarik
hati pelancong seperti “pulut pansuh, ayam pansuh, tuak seperti tuak beras dan
tuak nipah dan sebagainya. Pakaian tradisi masyarakat Iban juga menjadi daya
penarik kepada para pelancong dengan kepelbagaian aksesori dan peralatan yang
mampu menghasilkan set baju Iban yang sangat unik dan menarik di mana berbeza
dengan pakaian suku kaum yang lain. Kampung penulis juga ada menyediakan chalet
untuk para pelancong tinggal. Bahkan, para pelancong tidak pernah putus sejak
dahulu lagi ditambah pula oleh masyarakat kampung itu sendiri yang bekerja di
Bandar yang tetap akan pulang sekali sekala yang membuktikan bahawa pelancongan
boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja tidak kira pelancong dalam dan luar Negara
mahupun penduduk-penduduk kampung itu sendiri serta jiran-jiran kampung yang
berdekatan antara satu sama lain. Jadi, penulis akan menghuraikan kelima-lima
seni budaya tradisi yang terdapat di kampung penulis yang menjadikan bahawa
balik ke kampung merupakan satu fenomena atau lebih tepat lagi adalah kampung
menjadi penarik kepada pelancong. Selain itu, penulis juga akan menyatakan
berkenaan perayaan-perayaan yang diraikan kaum Iban juga salah satu dari
tarikan orang tetap akan balik atau berkunjung kat kampung penulis. Antara
contoh perayaan yangs sentiasa diraikan setiap tahun seperti perayaan gawai
dayak, gawai hantu dan gawai burung.
SKOP KAJIAN
Kajian penulis adalah
mengenai sumber-sumber hasil kraf tangan masyarakat Iban yang diperbuat
daripada daun mengkuang, buluh, pandan dan sebagainya. Manakala kajian kedua
ialah mengenai tarian dan alat muzik masyarakat Iban, ketiga ialah menyentuh
tentang aspek makanan tradisional, permaianan tradisonal Iban adalah kajian
keempat dan yang kelima ialah mengenai Chalet yang terdapat di kampung penulis.
Di samping itu, penulis juga akan mengkaji tentang perayaan-perayaan yang
mengandungi unsure-unsur tradisonal semasa berlangsungnya perayaan tersebut.
1)
HASIL KRAF TANGAN
Menurut Peter Dormer, dalam
bukunya ‘The Culture of Craft’, makna kraf dikaitkan dengan aktiviti kreativiti
berkemahiran yang berkait dengan proses membuat dekorasi atau membuat sesuatu
ke atas objek dengan menggunakan tangan. Kraf merujuk kepada penciptaan sesuatu
objek yang asli melalui kebolehan artis melakukan perubahan terhadap bahan dan
sejarah kewujudan kraf dikenal pasti kerana keperluannya dalam kehidupan.
Pengertian ini ada kaitannya dengan pendapat Edward Lucie-Smith dalam bukunya
yang bertajuk, ‘The story Of Craft’ yang menjelaskan keseluruhan proses
penghasilan atau pembuatan menggunakan tangan sama ada untuk tujuan ritual atau
untuk perhiasan semata-mata yang dinamakan sebagai kraf.
Gamabar 1: Hasil kraf tangan yang dipamer dan dijual
Berdasarkan kepada gambar yang terdapat di atas, itu adalah
beberapa contoh hasil kraf tangan yang dihasilkan melalui daun mengkuang,
pandan, rotan dan buluh. Kebiasaan, buluh yang paling kerap dan banyak
digunakan oleh orang-orang kampung untuk menghasilkan pelbagai perhiasan
seperti beg tangan, bakul, gambar dinding, tikar dan sebagainya. Penulis
mengetahui bahawa faktor kepelbagaian jenis hasil kraf tangan yang unik dan
menarik menjadi daya tarikan para pelancong untuk sentiasa datang ke kampung
penulis. Bahkan, para pelancong tidak kira datang darimana pun, akan
diperlihatkan dan diajar tentang cara-cara penghasilan kraf tangan sebagai
contoh yang dihasilkan melalui buluh. Proses penghasilan kraf buluh ada
peringkat-peringkat tertentu. Biasanya, buluh yang telah diperolehi akan
dibuang miang dahulu, dicuci lalu dijemur sehingga kering, proses melurut,
mewarna sehingga kepada penghasilannya yang terakhir. Jika di kampung penulis,
para pelancong tidak akan melepaskan peluang untuk membeli pelbagai hasil kraf
tangan tanpa mengira harga yang ditetapkan oleh penjual atau oleh orang
kampung. Apa yang pasti, masyarakat yang datang ke kampung penulis pastinya
sangat berpuas hati dengan layanan dan pengalaman yang menarik sehingga ada
antara para pelancong yang sanggup datang berkali-kali. Justeru, faktor kraf
tangan menjadi salah satu sebab sesebuah kampung atau kampung penulis sendiri
menjadi tumpuan para pelancong setiap masa.
2)
TARIAN NGAJAT DAN ALAT MUZIK MASYARAKAT IBAN
Tahukah anda bahawa tarian ngajat
sangat popular dalam kalangan masyarakat orang iban di Sarawak. Ngajar
bagi orang-orang Iban adalah tarian yang ditarikan khasnya ketika menyambut
hari gawai, sebelum peperangan pada masa dahulu dan selepas musim menuai padi.
Terdapat beberapa Jenis Tarian Ngajat Iaitu, Ngajat Induk, Ngajat Bebunoh,
Ngajat Lesong, Ngajat Semain, Ngajat Berayuh dan Ngajat Ngemai Antu Pala. Oleh
yang demikian, tidak hairanlah jika penulis katakan bahawa tarian ngajat juga
menjadi tarikan oleh para pelancong. Tarian ngajat ini juga sebagai satu acara
yang mesti ada di setiap pementasan dan pertunjukkan kepada pelancong-pelancong
yang datang. Jika di kampung penulis, paling kurang dua orang penari akan
menari tariang ngajat iaitu seorang lelaki dan seorang perempuan. Bahkan, para
pelancong akan turut serta dan diajar serba sedikit tentang tarian ngajat yang
sangat unik dan menarik pada pandangan masyarakat luar. Penari akan memakai
pakaian tradisional seperti ‘sirat’, ‘gagung’ atau baju burung serta memakai
topi yang dihias dengan bulu-bulu burung. Gagung adalah sejenis baju yang tebal
dan keras diperbuat daripada kulit haiwan seperti kulit beruang tetapi tidak
dijahit kiri dan kanannya. Di kampung penulis, tarian ini ditarikan dengan
berdiri di atas langsaran ke atas dank e bawah, penari akan melompat bersama
iringan muzik atau lagu. Setiap rentak yang dimainkan adalah bersesuaian dengan
upacaranya. Bagi Gawai Sandau Ari, gendang Rayah dimainkan untuk para tetamu
kehormat dan orang yang menyambut Hari Gawau untuk ber’rayah’ sambil membawa
tengkorak musuh.
Terdapat juga
cara dan gerak tarian yang lain iaitu penari akan memegang perisai kayu di
tangan kiri dan pedang di tangan kanan lalu menari seperti berdepan dengan
musuh dengan menghayunkan badannya ke kiri dan ke kanan. Lagu iringan akan
dibunyikan dari alat-alat seperti gong besar dan kecil, gendang, tawak,
bebendai, engkerumong dan bunyi sape iaitu alat bertali seperti gitar. Ketika
persembahan tarian diadakan, para lelaki yang menari disebt sebagai pahlawan
yang mempamerkan pergerakan yang tangkas di sepanjang persembahan tarian
tersebut sambil memakai topi tradisionall yang panjang dan memegang sebuah
perisai panjang yang berukir.
Gambar 2: Tarian Ngajat Dan Alat Muzik Iban
3)
MAKANAN TRADISI MASYARAKAT IBAN
Apabila kita melangkah masuk ke dapur, nescaya makanan adalh
perkara pertama yang akan kita cari atau kita ambil, sama ada kita hendak
memasak atau makan makanan yang telah tersedia untuk melangsungkan kehidupan.
Makanan merupakan keperluan hidup manusia yang terpenting selain tempat
tinggal. Oleh hal yang demikian, kita sepatutnya menunjukkan penghargaan kepada
golongan tua dengan mempelajari juga cara-cara penyediaan makanan tradisional.
Jika kita membuat anjakan paradigm ini, nescaya nenen dan datuk kita pasti akan
sejuk hati melihat kejayaan kita yang mampu menjejaki kebolehan mereka dalam
mengekalkan makanan tradisi. Di kampung penulis, pelbagai makanan tradisi yang
boleh membuka selera sesiapa sahaja tidak kira para pelancong mahupun penduduk
yang terdapat di sekitar tempat penulis. Sebagai suku kaum Iban, pelbagai
makanan tradisi masih dikekalkan hingga hari ini kerana rasa makanan tersebut
sangat sedap di samping caranya dimasak sangat menarik dan dikira unik bagi
mereka yang baru pertama kali melihatnya. Antara makanan tradisional yang
terdapat di kampung penulis adalah Hinava atau Hinava Ginapan, Umai, Ayam
Pansuh, Cakar Ayam, Midin Belacan, Pekasam Ensabi, Pulut Pansuh dan sebagainya.
1.
HINAVA @ HINAVA GINAPAN
Hinava salah satu makanan tradisional kaum Iban di Sarawak. Makanan ini selalunya
disajikan semasa perayaan Hari Gawai.
Hinava ini sebenarnya berasal daripada Brunei semasa dibawah pemerintah
kesultanan Brunei di mana terdapat seorang pelayar dari China yang singgah di
Sarawak. Semasa berada di Sarawak, pelayar tersebut telah memperkenalkan
sejenis makanan yang dipanggil Hinava. Ketika dahulu, ia hanya berbentuk bulat
dan diperbuat daripada isi ikan sahaja. Pelayar tersebut juga memperkenalkan
makanan tradisi tersebut kepada masyarakat Iban. Oleh kerana itulah, suku kaum
Iban tahu tentang cara untuk membuat makanan ini tetapi menambahkan isi ikan
yu, udang, sotong dan sebagainya di dalam menu masakan makanan ini. Manakala
isi ikan juga akan dipotong keci-kecil yang menyebabkan rasanya sangat sedap
sehingga memikat hati pelancong yang datang ke kampung penulis. Di samping itu, terdapat pantang larang
semasa pembuatan makanan ini. Kebersihan dan kesegaran amatlah dititikberatkan.
Ikan, udang dan sotong yang dimasak haruslah yang segar-segar dan terus
dimasak.
Gambar 3: Hinava
2.
UMAI
Umai adalah salah satu makanan yang penting dan popular di
Sarawak. Ianya menjadi makanan tradisi kerana sambutan yang sangat tinggi tidak
kira oleh masyarakat di Sarawak sendiri mahupun dalam dan luar Negara. Umai
sebenarnya berasal daripada kaum Melanau, namun ianya dibuat dan dimakan
bersama oleh penduduk Sarawak begitu juga dengan suku kaum Iban. Tidak
hairanlah penulis menyatakan bahawa umai menjadi sebahagian daripada makanan
tradisi yang disediakan untuk santapan para pelancong yang ingin merasa keenakan
umai. Selain itu, umai ini juga biasa dikenali sebagai ‘sushi Sarawak’ kerana
penyediannya atau bahan-bahan yang digunakan untuk umai tersebut berasaskan
ikan mentah yang segar seperti ikan bawal hitam, ikan terubuk, ikan pirang,
ikan tilapia dan lain-lain lagi. Secara lebih mendalam lagi, umai adalah
hirisan ikan mentah segar yang diperap dengan jus limau kasturi, bawang merah,
bawang besar dan cili, garam dan sedikit penambah perisa.
Para pelancong serta
orang-orang di Sarawak suka makan umai kerana penyediaanya yang sangat unik dan
berbeza daripada makanan lain. Ikan-ikan segar yang digunakan untuk
menghasilkan umai menjadikan ianya seperti telah dimasak sehingga rasanya
sangat sedap walhal ianya tidak dimasak atau dipanasakan tetapi disebabkan kandungan
atau perisa yang digunakan menjadikan umai seperti sudah dimasak. Ia merupakan
satu hidangan yang ringkas kerana penyediannya tidak memerlukan modal yang
besar dan mudah disediakan. Secara umumnya, umai sedikit sebanyak menyerupai
kerabu di Semenanjung Malaysia. Para pelancong bahkan akan melihat proses atau
cara penyediaan umai yang sangat mudah. Sebagai contoh, ikan mentah dibersihkan
dan diambil isinya serta diperap bersama limau dan bawang merah dan juga
dicampur dengan hirisan cili merah serta bahan-bahan sampingan yang lain.
Gambar 4: Umai
3.
AYAM PANSUH
Selain daripada hinava, umai, ayam pansuh juga merupakan makanan
tradisional yang begitu sinonim dengan masyarakat Dayak di Sarawak. Ayam pansuh
sangat diminati oleh pelancong-pelancong. Jika di kampung penulis, masakan yang
wajib disediakan adalah ayam pansuh. Dengan menggunakan buluh lemang, ayam
pansuh kemudiannya dibakar dengan kayu
api seperti memasak lemang bagi masyarakat Melayu. Perbezaannya, ayam pansuh
dimasak tanpa menggunakan daun pisang sebagai pelapik di dalam buluh dan hanya
mengambil masa lebih kurang 30-45 minit untuk siap dimasak, bergantung juga
kepada api yang digunakan. Bagi penulis, makanan tradisional seperti ayam
pansuh ini memang patut dikekalkan kerana setiap masakan di Sarawak khasnya
suku kaum Iban sangat unik, menarik dan sedap kerana cara-cara penyediaannya
menggunakan bahan semulajadi contohnya buluh, daun-daun dan sebagainya. Jika
masakan lain yang lain biasanya hanya kerap dimasak semasa hari perayaan Hari Gawai
Dayak tetapi masakan ayam pansuh ini tidak mengira waktu. Di kampung, makanan
ini sentiasa menjadi menu hidangan utama oleh penduduk kampung mahupun untuk
disediakan kepada para pelancong yang datang. Jelasnya, ayam pansuh ini juga
merupakan salah satu makanan yang menjadi penarik kepada fenomena balik kampung
oleh orang ramai serta pelancong dalam dan luar Negara.
Gambar 4: Ayam pansuh
4.
PERMAINAN TRADISIONAL MASYARAKAT IBAN
Apakah definisi permainan tradisonal? Sebenarnya menurut Kamus
Dewan, permainan tradisional merujuk kepada permainan budaya yang sudah
diamalkan oleh sesuatu masyarakat itu untuk satu tempoh yang tertentu seperti
dalam kes masyarakat kita seperti permainan batu seremban, congkak, gasing,
wau, sepak bulu ayam dan sebagainya. Masyarakat kita masih lagi memainkan
permainan ini tetapi semakin lama semakin dipinggirkan terutama oleh masyarakat
muda di Negara ini yang terlalu mengutamakan permainan moden. Oleh itu,
tindakan yang efektif perlu dilaksanakan untuk memastikan permainan tradisi
terus wujud di minda masyarakat. Jadi, salah satu cara untuk mengekalkan
tradisi ini adalah dengan mengetengahkannya dalam sektor pelancongan agar ianya
mendapat sambutan sampai bila-bila. Penulis menjelaskan bahawa permainan
tradisi menjadi penarik kehadiran para pelancong kerana di kampun penulis
memang akan diadakan aktiviti permainan yang melibatkan para pelancong,
pertandingan serta menunjukkan cara-cara penghasilan setiap permainan tradisi. Antara
permainan tradisi yang dimainkan di kampung penulis seperti main layang-layang,
ting-ting, batu seremban, congkak dan sebagainya. Bahkan, sabung ayam juga
dikira dalam permainan tradisi yang selalu dimainkan walaupun ianya haram di
sisi undang-undang. Permainan buluh juga amat diminati oleh para pelancong
kerana mereka akan main bersama secara berpasangan.
Gambar 5: Permainan Tradisional
5.
RUMAH TUMPANGAN/CHALET
Di samping itu, kampung penulis juga ada menyediakan chalet yang berbentuk
rumah panjang untuk kegunaan para pelancong yang ingin berehat atau bermalam.
Kampung penulis ada menyediakan pakej-pakej pelancongan yang menarik sehingga mampu
menarik ramai pelancong dan orang ramai datang ke kampung penulis. Chalet
terletak berhampiran dengan rumah panjang penulis, namun apa yang menarik di
sini adalah, chalet tersebut di hadapan sebuah air terjun yang sangat cantik
yang menjadi tempat kesukaan para pelancong untuk mandi dan santai. Di situ
juga terdapat kolam ikan, di mana di dalam kolam itu terdapat pelbagai jenis
ikan sungai yang boleh dipilih oleh para pelancong untuk dimasak dan dimakan.
Suasana di kampung yang permai dan harmoni di samping keajaiban ciptaan Tuhan
yang indah seperti kicauan burung, bunyi-bunyi binatang yang menghiburkan jika
dibandingkan dengan kawasan Bandar yang hiruk pikuk dengan bunyi bising
pelbagai kenderaan yang mengganggu. Dengan adanya rumah tumpangan seperti ini,
para pelancong akan lebih menikmati keindahan kampung dengan tinggal beberapa
hari di kawasan tersebut. Tidak hairanlah jika ada yang datang berkali-kali ke
kampung penulis kerana sangat tertarik dan puas dengan kunjungan ke
tempat-tempat yang menarik.
Gambar 6: Chalet/ Rumah Tumpangan
KESIMPULAN
Tamadun sesuatu bangsa selalunya dapat
dilihat pada warisan seni budayanya. Warisan budaya yang sememangnya telah ada
secara turun-temurun dan menjadi satu tradisi yang harus dikekalkan kerana
mempunyai identiti tersendiri. Melalui budaya tradisional, kita mengetahui asal
usul kita di samping memperkenalkannya kepada masyarakat luar tentang keunikan
budaya kita. Jadi, sektor pelancongan memainkan peranan yang penting agar
fenomena balik kampung ini akan terus berlanjutan sampai bila-bila dan bukan
sahaja untuk para pelancong tetapi bagi menarik golongan-golongan muda di
Negara kita juga agar tradisi budaya tidak akan hilang dek zaman. Usaha dan
kerjasama dari pelbagai pihak tidak kira kerajaan, swasta atau NGO, individu
dan masyarakat amatlah diperlukan agar matlamat Negara hendak melihat seni
budaya terjaga dan terpelihara tercapai. Bahkan, pengekalan budaya dapat
menjadi warisan seterusnya untuk generasi akan datang. Tanpa budaya, identiti
sesuatu bangsa itu akan hilang begitu sahaja tanpa dipertahankan. Untuk
mengembangkan budaya tradisional, rakyat mesti didedahkan dengan kekayaan
warisan budaya Negara. Janganlah membiarkan kebudayaan hanya dilihat dan
ditonton di muzium, di televisyen sahaja bak kata pepatah yang berbunyi ‘biar
mati anak, jangan mati adat’. Oleh itu, usaha memupuk dan memelihara budaya ini
tidak seharusnya dipandang enteng. Jadikan, sector pelancong sebagai langkah
yang efektif dalam menggerakkan budaya tradisional selari dengan kemajuan
dunia. Marilah
kita bersama-sama memeliharanya supaya terus subur meredah zaman, tidak lekang
dek panas, tidak lapuk dek hujan.
RUJUKAN
Ralph Linton. 1936. ‘The Study Of Man’. New York: Appleton Century
Crofts.inc
Robert H.Lowie, 1950. ‘Social Organisation’.London